Enduro karalis
Dirkam Tēlenam [Dirk Thelen] ir tikai viens kurss: uz priekšu, tālāk un augšup. Kamēr citi četru dienu ilgā Enduro d’Agadir brauciena dalībnieki pārvar akmeņainu granti, smilšainas nogāzes un mālainus dubļus ar saviem izturīgajiem enduro motocikliem, četrkārtējais vācu enduro čempions bez pūlēm nosaka tempu – sēžot uz jaunā F 850 GS. Garo distanču ceļojumu enduro motocikls tiek pakļauts brutālam reljefam un pārbaudei, braucot tieši cauri Marokai.
Maģijas gaidās
Kad rīta saule paceļas dienvidaustrumu Tafraotē, Antiatlasa kalnu grēdas smailes mirdz maģiski sarkanā krāsā. Šādi Dirks Tēlens atceras neauglīgo, taču iespaidīgo akmeņaino Ziemeļāfrikas valsti. Šos fascinējošos mirkļus viņš bieži piedzīvojis pagātnē – šī ir devītā reize, kad trenētais, pieredzējušais motobraucējs piedalās Enduro d’Agadir. Un viņš vienmēr sekmīgi nonāk galamērķī, sēžot uz BMW motocikla – vai nu uz HP2 Enduro, F 650 GS, F 800 GS, R 1200 GS, vai nu tagad uz pilnīgi jaunā F 850 GS. Bet šoreiz četras dienas ilgā enduro brauciena sākumā nav jūtama sākotnējā maģija, un arī sarkanais mirdzums nav redzams. Vēl ne.
Ūdens līdz sēdeklim
Laika apstākļi apmēram 50 braucējiem ir īsts izaicinājums. Deviņi grādi pēc Celsija un pastāvīgs lietus padara pirmās divas dienas ārkārtīgi grūtas un gandrīz pilnībā neparedzamas. Tas, kas sākotnēji šķita esam neliels strauts, pārtapa par strauju upi, kas bija jāšķērso dalībniekiem. "“Ūdens gandrīz sasniedza mūsu sēdekļus,”" atceras Dirks. Lai nu kā – viņš prasmīgi šķērsoja upi, sēžot uz F 850 GS. Tomēr straume nogāž kādu citu dalībnieku no viņa motocikla un aiznes pa straumi 50 metrus tālāk. Viņš tiek cauri sveikā, taču šķiet pamatīgi sapurināts. Viņa motocikls atrodas divas dienas vēlāk, kad mitējas plūdi.
Pārcel robežas, sakod zobus
Nemainīgs duets: lai brauktu saulainā vai lietainā laikā, nepieciešama liela pieredze un izturība.
Pārcel robežas, sakod zobus
Lietus, vējš, slapjš aprīkojums, bivaks – Dirkam pirmā diena noslēdzas ar lielu aizrautību. "Vakarā mani pārņēma drebuļi." Naktī temperatūra pazeminās līdz apmēram pieciem grādiem, un vējš liek viņam izjust aukstumu līdz kaulam. Kaut arī viņš ģērbies cepurē, dūnu jakā, džemperī, zeķēs, garajās biksēs un satinies guļammaisā, visu viņa ķermeni pārņēmuši drebuļi. "Es sakodu zobus, maksimāli saņēmos un lūdzos, lai kļūtu siltāks. Šī man bija ļoti intensīva pieredze." Pēc nakts, kas pavadīta zem klajas debess, Dirks un pārējie enduro dalībnieki atgriežas klintīs. Tikmēr augsnes apakškārta kļuvusi mīkstāka. Dirks ir gana mierīgs, lai mestos iekšā dziļajos dubļos. "Es pieradu, izmantoju motociklu atbilstoši vai braucu ar to taktiski pārdomāti."
Saviļņojums slēpjas nezināmajā
Saviļņojums slēpjas nezināmajā
Vairākkārtējam enduro čempionam Enduro d’Agadir saviļņojums, apkopojams tikai vienā vārdā: nezināmais. "Es nezinu maršrutu. Reizēm tas mūs ved pa akmeņainām virsmām, tad atkal – atpakaļ smiltīs." Neviens braucējs nezina, kas viņu sagaida aiz nākamā līkuma. Nekādu zīmju, nekādas informācijas. Tā vietā mijas kraujas, akmeņains apvidus, stāvi slīpumi un nogāzes, kā arī izaicinoši laukakmeņi.
Pārsteigumi ir pastāvīgs sabiedrotais
"Izbrauc līkumu, un jau nākamajā mirklī brauc tieši pretī milzīgai bedrei. Jābūt gatavam sagaidīt, ka jebkurā brīdī pēkšņi tavā priekšā būs ēzelis vai kāds cits dzīvnieks." Māksla ir saglabāt vēsu prātu, pieņemt pareizos lēmumus un nesabojāt motociklu. "Šajā ziņā mana prioritāte ir ierasties galamērķī," aprakstot savu stratēģiju, stāsta Dirks. 49 gadus veco braucēju no Eifela aizrauj arī iespēja pārbaudīt savas spējas ar BMW ceļojumu enduro motociklu apvidū, kas ir tikpat izaicinošs, cik izturīgi ir pretinieki startā. Kā arī iespēja piedalīties sacensībās.
Mežonīgo un izturīgo enduro motociklu jomā
Mežonīgo un izturīgo enduro motociklu jomā
Enduro d’Agadir nav nekāds nieka pasākums pats par sevi, un arī sacensības ir īsts pārbaudījums. Tā kā izturīgie enduro motocikli ir pielāgoti sportiskai braukšanai, to svars ir apmēram 120 kilogrami un jauda no 40 līdz 55 ZS. Dirks skaidro: "Tam līdzinās BMW F 850 GS, kas sver gandrīz 230 kilogramus, un tam ir iespaidīgs dzinējs ar 95 ZS. Tiklīdz vēlos izmantot nepieciešamo jaudu, tā ir pieejama uzreiz – motocikls, uz kuru var paļauties." Adventure motocikls ideāli iztur nelabvēlīgos laika apstākļus.
Motocikls, kas var paveikt daudz
Četrkārtējais enduro čempions nebeidz slavēt F 850 GS.
Motocikls, kas var paveikt daudz
Dirks slavē neticamo saķeres stabilitāti, iespaidīgo braukšanu tieši uz priekšu un – vienlaikus – ārkārtīgi precīzo F 850 GS vadāmību. "Dzinējs spēcīgi dodas uz priekšu un rada griezes momentu, kas ir vairāk nekā pietiekams." Dirks pēc veselas dienas ceļā novērtē nelielās sviru pārslēgšanās vērtības un jauno sajūgu ar brīvgaitas mehānismu. "F 850 GS ir patiesi ideāls motocikls lietojumam apvidū. To nodrošina lielais 21 collu lielais priekšējais ritenis. Šis motocikls var paveikt daudz, un esmu tiešām patīkami pārsteigts par tā sniegumu."
Dirks Tēlens, četrkārtējs vācu enduro čempions
Īpaša pārbaude = ciešanu periods
Īpaša pārbaude = ciešanu periods
No Marokas ostas pilsētas Agādīras enduro maršruts braucējus ved uz Tafraoti, kas atrodas dienvidaustrumos, un tālāk – uz Tiznītu Antiatlasa kalnu grēdas pakājē. Četru dienu posmiem ir atšķirīgs garums ar attālumiem no 174 līdz 239 kilometriem. Otrā diena Dirkam sākas Tafraotē. Īsi pēc starta dalībniekus sagaida īpašs pārbaudījums, pirms došanās uz kalnu grēdu ar daudziem akmeņainiem kāpumiem. "Īpašajā pārbaudē es pārceļu robežas, braucot agresīvi un vienlaikus arī uzmanīgi, lai varētu maksimāli izmantot savu mašīnu. Tad es pakļauju materiālu slodzei, un arī motociklam nākas ciest. Galu galā tas ir laika jautājums."Īpašajās pārbaudēs uz smilšainām virsmām Dirks izmanto GS saķeres sniegtās priekšrocības. Braucot apvidū, viņš pārslēdz uz Enduro Pro režīmu. "Motociklu stūrēt ar aizmugurējais riteni ir ārkārtīgi viegli. Neatkarīgi no virsmas man ir sajūta, ka F 850 GS var vadīt tīri un kontrolētā veidā, kur vien tā vadītājs to vēlas.”
Dirks turpina savu iesākto domu
Nākamajās dienās Dirks brauc pa ārkārtīgi akmeņainiem ceļiem. Šaurajās takās viņam vienmēr pareizi jāizsver sava motocikla izmēri. Lielāko daļu no pēdējās dienas viņš pavada smilšainās nogāzēs. Neatkarīgi no tā, kādā apvidū viņš atrodas: "Ir svarīgi nekad nepadoties un nepieļaut nekādas kļūdas. Un, kad es kļūdos, man jānovērš sekas un jāturpina domāt pozitīvi." Posmu laikā viņš nedomā par nākamo dienu, bet pilnībā koncentrējas uz mirkli. Dirks ir savā elementā, izbaudot katru brauciena daļu, pilnībā nododoties tai ar katru sava ķermeņa šķiedru. "Tev vienmēr jābūt absolūti modram", stāsta patīkamais sportisks. Viņa sirds degsme ir braukšana ar motociklu un motosports. "Man patīk tāda pieredze kā Enduro d’Agadir. Naktīs guļu gultā, būdams nomodā – prātā turpinot savu braucienu."
Visam ir sekas
Mājās Dirks intensīvi gatavojās enduro braucienam, spodrināja savu braukšanas tehniku un – par visu visvairāk – strādāja pie savas fiziskās sagatavotības. "Ja neesi fiziski sagatavots – atkarībā no posma un apvidus – nav ne mazākās iespējas braukt visu dienu un nonākt galamērķī." Visam, ko dari, ir sekas – Dirks par to ir pārliecināts. Enduro d’Agadir viņš brauc nemainīgi un ar vispārāko koncentrēšanos, līdz sasniedz savu galamērķi. Vakarā viņš gremdējas Marokas kultūrā. Un četru dienu noslēgumā viņš vēlreiz piedzīvo sarkano granīta akmeņu mirdzumu. "Tas ir patiesi elpu aizraujoši.”